a8.fandal.cz

News

Games

Demos

Fandal's stuff

Emulators

Links

Blog

Contact

RSS

Fandalův Atari blog

Tapper SE (01/11/2016)

Před rokem a půl vyšla ve Flopu #58 hra Tapper SE neboli Tapper Special Edition. Jejím duchovním otcem je náš německý kolega tWh, kterého napadlo původní verzi slavného Tappera vymódit dle arkádové předlohy. To jest prošpikovat gamesu reklamou na pivo.

Excel

Tapper SE

S realizací tohoto záměru jsem Thomasovi programátorsky pomohl tuším já, zatímco project leader dodal novou grafiku. Zevrubnou zprávu o historii hry a její atárkovské SE verzi jste si mohli přečíst v samostatném článku v již zmiňovaném loňském Flopu. Pokud jste tak snad neučinili, zde je jeho online verze.

Já bych k celé akci dodal jenom pár technických detailů, ježto dostat novou grafiku do Tappera SE nebylo až tak úplně triviální. Každý level dělaný v Anticu 4 se skládá ze dvou sad znaků, ve kterých je s malou rezervou místo pro grafiku místnosti, animace zákazníků a sličné tanečnice. Aby Tapper mohl běžet i na strojích s 32 kB paměti, jsou tato data zakomprimována.

Nový Thomasův design ale objem grafiky natolik nafoukl, že mi data pro font s pódiem přetekla přes hranici jednoho kilobajtu. Bylo proto nutno vždy za běhu hry zvlášť dokopírovat do sady grafiku pro tanečnice, pokud se měly ukázat, a po skončení jejich vystoupení naopak dokopírovat grafiku pro příslušný product placement.

Původní komprimovaná data originálních levelů ve hře mimochodem zůstala. Neměl jsem sílu a ani snahu pochopit dekompresní algoritmus, prostě jsem si počkal, až se data rozbalí, a poté jsem je přefláknul novými. Místa jsem na to měl dost. Celých 16 kB od $A000 až po $BFFF. Ten samý postup jsem zvolil i pro screen data, která pochopitelně také nezůstala beze změn.

Upravit, respektive dopsat celé nové kusy kódu bylo v této souvislosti potřeba též při modifikování stávajících přerušení pro display list. Když už jsem toto dělal, fixnul jsem ve hře jednu drobnou chybku v animacích hlavní postavy, kde se v DLI cosi nestíhalo a vršek hlavy panáka se na malý okamžik zobrazoval utržený od zbytku těla.

Ale proč jsem si vlastně na Tappera SE vzpomněl právě dnes? Inu proto, že Thomas po dlouhých přípravách konečně spustil web věnovaný této hře. Bravo, kamaráde! Už jsem skoro přestával věřit, že to dokážeš!

Na adrese www.havemeister.net naleznete českou, německou a anglickou verzi popisu Tappera, který více méně odpovídá článku z Flopu. Thomas ovšem text vylepšil o celou řadu obrázků, které krásně dokumentují genezi hry. Včetně screenshotu z bonus levelu naší SE verze, který já osobně považuji za skutečně velmi povedený.

Tak, na zdraví!

Excel #2 (12/09/2016)

Minulý týden, tuším že ve středu, mi v poště přistálo nové číslo Atari magazínu Excel, o kterém jsem tu básnil koncem června. A protože tento časopis je opravdu kvalitka, budu v pozitivní propagandě pokračovat i tentokrát.

Na čtyřiačtyřiceti stranách Excelu #2 najdete převážně herní recenze. Hned na čtyřech z nich se jakýmsi způsobem podílela též moje maličkost (Perplexity [hodnocení 8/10], Plan B [8/10], E-Type [7/10] a Commando+ [9/10]). Dalšími recenzovanými kousky jsou The Great Escape, Saboteur, Bobby Bearing, Ransack!, Hobgoblin, Amaurote 128, Deathchase a Space Harrier, přičemž pouze posledně jmenovaný titul to dotáhnul na skóre 10/10.

Dále v magazínu naleznete dobový článek o Justinu Whittakerovi (autor hry The Lone Raider), povídání o spojení Alan Alda + Atari, spekulativní pojednání "co by kdyby" na téma "jak to Atari mohlo případně všechno neposrat", dále přehlídku pixel art obrázků, dvoustránkový článek o SIO2Arduino, rozhovor s Mariuszem Wojcieszekem (autor mimo jiné portů Saboteur, Bobby Bearing či The Great Escape) plus nějaké ty kratší článečky.

Excel

Suma sumárum je druhé číslo magazínu Excel opět mimořádně povedené. Robert navíc chystá již na tento říjen trojku, což je myslím tempo přímo zběsilé. No, snad náš skotský kolega nepřeceňuje své síly. Nerad bych, aby se při svém maratónském běhu utavil hned na prvním kilometru.

Ale já jsem dnes vlastně chtěl kromě chvály nového Excelu psát ještě o něčem jiném. Při čtení všech těch herních recenzí mi došla jedna trošku smutná skutečnost. A to, že ani jedna z nich není o původní tvorbě. Všechno jsou to porty nebo konverze z jiných osmibitových platforem. Jedinou světlou výjimkou je Space Harrier, dělaný podle arkádové mašiny běžící na dvou 68000 procesorech (!!).

Ano, přiznejme si to otevřeně. Nových her sice na osmibitové Atari vzniká každý rok relativně dost (cca nějakých padesát kusů), ale co se týče originální produkce, v drtivé většině jsou to jednoduché gamesky. Tím neříkám, že není zábava je hrát a že autoři neodvádí skvělou práci (sám jsem se nikdy na žádnou bombu nevzmohl). Ovšem skutečných původních herních pecek se pro naše stroje příliš nerodí.

Vše vychází samozřejmě z toho, že dát dohromady projekt typu Yoomp!, Crownland, Ridiculous Reality, Space Harrier nebo His Dark Majesty je prostě běh na extrémně dlouhou trať. Tomu také odpovídá doba vzniku podobně nadupaných her. Například minulý týden vypuštěná střílečka AtariBlast! byla ve vývoji tři roky.

A pracovat na něčem po několik let, to je téměř vždy nad ataristovy síly. Že jo, PG!? Já před lidmi, kteří toto dokáží, prostě hluboce smekám. Nejenom proto, že zatnou zuby a dotáhnou svůj megaprojekt do finále. Ale i proto, že se pak musí přenést přes všechny ty neuvěřitelný kydy, co se na jistém polském serveru na adresu jejich veledíla objeví.

Á propos, taky jste si všimli, že nejvíc kritizují ti, kteří sami nikdy nic nedokázali?

Raster (28/07/2016)

Raster

* 24. 4. 1973
+ 28. 7. 2011

Dnes je tomu již pět let, co Radek tragicky zemřel. Ale my nezapomeneme.

Excel (20/06/2016)

V roce 1991 začal jistý Robert Stuart vydávat disketový magazín Excel. Jednalo se o poměrně kvalitní periodikum zaměřené výhradně na osmibitová Atari, jenomže tehdejší doba už zkrátka a dobře přestávala osmibitům přát. Do roku 1993 se i tak podařilo mladému Skotovi vypustit do světa celkem dvacet tři čísel, poté činnost ukončil.

Ovšem pouze dočasně. Po kratší pětadvacetileté pauze se Mr. Stuart rozhodl, že se vrátí s plnou parádou a před pár týdny oznámil znovuobnovení Excelu. Tentokrát ovšem rovnou jako tištěného časopisu. Tato zpráva mne samozřejmě zaujala a po veskrze pozitivních reakcích prvních lidí, co si Excel objednali, jsem i já neodolal.

Minulý týden v úterý jsem na oficiální stránce Excelu vyplnil objednávku a již v pátek, těsně před odjezdem na Schlimeisch párty, mi pošta časopis doručila. V rychlosti jsem ho prošel a hned mne nadchnul. Včera večer, po návratu z Fryštáku, jsem Excel zevrubně pročetl a zde jsou mé dojmy.

Ten magazín je prostě bomba!! Není zrovna dvakrát laciný, to je pravda, ale za svých pět liber dostanete do ruky mimořádný produkt. Už jen to zpracování. Více než čtyřicet stran na křídovém papíře ve formátu A4 mluví samo za sebe. Vedle něčeho takového vypadá čtvrtletník pro(c)atari jako chudý příbuzný ze země třetího světa.

Excel

Jenomže úžasná grafická úprava není všechno. Obsah Excelu je totiž také excelentní. Po úvodním slovu editora následují precizní a velmi detailní recenze starších her Miner 2049er a Bounty Bob Strikes Back, a to včetně přetisku zajímavých dobových dokumentů.

Pak dostávají slovo pro změnu recenze moderních portů her z kdysi konkurenčních platforem. Konkrétně se jedná o gamesy Manic Miner, Jet Set Willy, Jetboy, Lunar Jetman, Knight Lore, Alien 8, Nightshade a Pentagram. Vnitřní dvojstránku tvoří nádherná mapa hry Knight Lore.

Skvělé čtení pokračuje sekcí "hardware review", kde si to Atari rozdává se strojem BBC Micro. Ve stejném historickém duchu, orámovaném patřičným designem, navazuje dvoustránková stať nazvaná "After the Crash... Requiem in Sunnyvale". Komentář myslím není třeba.

O tom, kam se v současné době posunuly možnosti tvorby obrázků, referují dvě strany plné pixel art produkcí z polských demo akcí. Ty střídají recenze her Dropzone a International Karate v klasické verzi, Enhanced rozšíření z roku 2014 a zatím posledního veřejného buildu IK+.

Co by to bylo za časopis, kdyby nedošlo i na rozhovor. Hned na třech stranách je interview s Nolanem Bushnellem. Smršť informací vrcholí recenzí SIO2SD Card Readeru 3.1 od Lotharka a čtyřstránkovým popisem utility Colorfont Character Editor 2016, kterou si Robert Stuart čtvrtstoletí od jejího zrození vymazlil k dokonalosti.

Sečteno a podrženo, první číslo tištěného Excelu se vyvedlo na jedničku se třemi hvězdičkami. Časopis takovéto kvality, věnovaný pouze a jenom osmibitovým Atari, tu nebyl k dispozici desítky let a žádný aktuálně vydávaný magazín se mu nemůže ani vzdáleně rovnat. Doufám proto, že si Excel udrží aktuální formu a už se těším na další čísla!

Flop online (24/05/2016)

Jak slíbil, tak i učinil. A patří mu za to převeliký dík!

Řeč je o vašem oblíbeném disketovém magazínu Flop a online verzi jeho textové části, kterou po heroickém úsilí čerstvě zprovoznil Honza Křupka alias Krupkaj.

Na známé adrese flop.atari.org jsou nyní v kódování UTF-8 k dispozici všechny flopovské texty od čísla 28, které jako první dávala dohromady prostějovská redakce. A ačkoliv to tak možná nevypadá, skrývá se za tím obrovská hromada práce.

Nejprve totiž bylo nutno vytahat z ATR obrazů disket příslušné soubory. S tímto Honzovi velmi pomohl kolega Bob!k a jeho malá utilitka. Ta řešila i export z ATR s nabouranou VTOC tabulkou, což se bohužel vyskytuje u některých starších Flopů.

Druhým krokem bylo překlopit texty z Čapka a Tcheka do PC formátu. Zde nastoupil Rasterův geniální prográmek Dratex, jenž umí soubory zpracovávat též po dávkách. Mimochodem, právě pomocí něj si připravuji texťáky pro Flop i já.

Třetí a rozhodně nejotravnější fází celé akce byla ruční úprava jednotlivých textů. Chudák Honza jeden po druhém prošel a otagoval v nich nadpisy, odstavce a kusy kódu. A aby toho neměl málo, pomocí utility RECOIL překonvertoval také doprovodné obrázky k textům.

Byla to prostě práce pro vraha, ale náš hrdina vytrval a po necelých dvou měsících usilovné dřiny dotáhl dílo do úspěšného konce. Bravo! Máš u mě Honzo na PLatariádě pivo. Možná i dvě. :)

SDCMC Player (18/04/2016)

Ne, ještě jsem neumřel, i když moje (ne)aktivita zde na blogu by tomu, pravda, mohla nasvědčovat.

Věc se prostě má tak, že se mi do blogování vůbec nechce. A to nejenom proto, že jsem tradičně línej jak to jateční prase. Hlavní důvod je, že jsem tu za ty roky psal okolo Atari snad skoro o všem, takže mi dochází témata.

Jo, můžu tady pořád dokola cosi plácat o tom, jak jsem to či ono cracknul, fixnul nebo patchnul, ale to všechno už tady bylo. Stejně jako nekonečné plky o tvorbě nových her, případně o jejich portování. Jenže to bych se opět zas a jenom opakoval, což se mi fak nechce.

Zkrátka a dobře jsem s dalším příspěvkem čekal, dokud se neobjeví nějaká méně otřelá látka, kterou bych mohl úspěšně přeměnit ve svůj proslulý slovní průjem. No a kdo si počká, ten se občas i dočká.

Je tomu téměř přesně rok, co mne Poison přinutil, chci říct poprosil, zda bych mu nenaprogramoval jednoduchý přehrávač jeho oblíbených SDCMC skladeb. Ty totiž na Atárku nelze přehrávat jinak než v Datriho SDCMC trackeru, kde je ovšem v obsluze disku celkem slušná hromada chyb, které mohou skončit až pádem programu.

Jelikož v minulosti jsem se SDCMC již párkrát zápasil (více např. zde nebo zde), spíchnout vskutku minimalistický přehrávač bylo otázkou pár hodin. Trochu jsem laboroval pouze s načítáním (pod)adresářů, neboť toto jsem do té doby nikdy neřešil. Dobrá věc se však nakonec podařila a minimálně s MyDOSem a Sparta DOSem můj SDCMC Player, zdá se, funguje korektně.

Jeden by řekl, že tím moje práce na Poisonově miláškovi skončila, jenomže minulý víkend na Atariádě se náš drahý přítel rozhodl, že do něj NAPROSTO NUTNĚ potřebuje dodělat podporu obyčejných mono CMC tracků hraných ve falešném stereu. I oprášil jsem tedy staré zdrojáky a radostně jsem se pustil do práce. A jak už to tak bývá, přišly nečekané problémy.

Protože SDCMC nemálo CMC tracků hraje špatně, zabudoval jsem (po dohodě se zadavatelem díla) do nové verze playeru přehrávací rutinu ze CMC 2.0, ve kterém Poison složil muziku do titulky posledního Flopu #59. Bohužel to náš milý KutnoHorník nějak popletl a spousta hudeb zněla úplně domršeně.

Až po pár beznadějně zmatených emailech se ukázalo, že přehrávací rutina měla být z jiného CMC 2.0, a to z verze od Rzoga. Teprve pak začalo přehrávání CMC tracků skutečně pracovat ke všeobecné spokojenosti. I když Poison pořád tvrdí, že některé skladby mají drobné problémky. Prý nějaká useknutá nota či co.

Tyhle zádrhely se CMC mne mimochodem už fakt pěkně serou. Vypadá to, že jednotlivé verze CMC editorů nejsou mezi sebou zcela kompatibilní a jediná jistota, jak něco opravdu na 100% věrně přehrát, je použít rutinu z trackeru, ve kterém byla hudba původně vytvořena.

Což pochopitelně není vždy možné a podle mých zkušeností i takový MegaPlayer 1.6/2.0 nedokáže úplně všechny songy daného typu bez potíží zvládnout. A když to neumí ani proslulý MegaPlayer, tak nevidím důvod, abych se trápil tím, že v mém SDCMC Playeru občas v nějaké CMC skladbě něco prakticky neznatelně zahapruje.

SDCMC Player

Tak to je on!

Sečteno a podtrženo: tímto uvolňuji SDCMC Player mezi veřejnost. Koho to náhodou zajímá, ten ať si to užije. Jen pro pořádek bych ještě rád dodal, že můj přehrávač potřebuje ke svému provozu nějaký ten DOS. Bez něj nedáte ani ránu.

A to je pro tentokrát vše. Dobrý večer a slunce v duši!

| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |

Global Stats:

4496 games
2861 demos


Search:
Top dowloads:

Games:
Lemmings 9091x
Cubico 7409x
HexxagonXE 7234x
Astro Road 7135x
FreeCellXE 7068x
Mind Blast 6714x
Another World 6059x
0 Grad Nord 5675x
Jaskiniowiec 5082x
Janosik 4932x

Demos:
Sturbon Intro 7787x
A Tribute to Quorthon 6589x
404 Error 5420x
1k Party 5005x
8k-Detro 4601x
Numen 4590x
3D Homer 4451x
500 Proc Intro 4426x
10 Jahre AMC 4296x
Aurora 4255x

 


  a8.fandal.cz by Dharma, Fanatic and Fandal, 2004