VZAK 2007 report (31/12/2007)
Včera večer jsem se vrátil z letošního VZAKu a myslím, že je čas tuto akci zhodnotit. Povedla se! Bylo nás tam sice jenom šest, tj.
já, Pepax, Raster, Zdeněk, Krupkaj a Bohdan, ale i tak to bylo skvělé. Střídavě jsme gamesili, kecali, prezentovali svoje HW či SW projekty, topili v krbu, papali zásoby a dokonce i kódovali! Výsledkem posledně zmiňované činnosti je krátké intro pro osmibity, které jsem s Rasterem a Krupkajem spíchnul pro letošní novoroční disk připravovaný kolegy z Německa.
Už si opravdu nepamatuju, co všechno jsme hráli, ale do akce se dostaly 2600, 7800, 600XL, 800XE, Jaguár a dokonce i Falcon. Gamesy
pro více hráčů jsme si pouštěli přes projektor na zeď. Nemůžu se samozřejmě nezmínit o tom, že se mi docela vedlo, dokonce jsem
vyhrál alespoň jednou ve všech hrách pro multijoy! Rasterovi prostě nekryl jako obvykle záda Bob!k a rázem se ukázalo, že legenda má
problémy. To, že mu pořádně nefungoval fire na joysticku, nechme stranou. Jeho chyba. Měl se líp připravit.
Ze VZAKu jsem si kromě pocitu, že jsem si báječně mentálně odpočinul, přivezl také dva nové carty pro 7800 (Mean 18 a Basketbrawl,
které jsem koupil od Pepaxe), milovanou 800XE s 256 kB a stereem nyní díky Honzovi konečně vylepšenou o covox, krabici T2000 kazet od Pepaxe a Bohdana, dále
bolení v krku od té úžasně vytopené místnosti a také pořádný bolehlav od toho chrápání, kterým nás Krupkaj a Zdeněk každou noc v
míře vrchovaté obšťastňovali. Na tom bude potřeba do budoucna zapracovat. Stejně jako na tom, že Zdeněk v průběhu celého dne
opakovaně upadával do zimního spánku.
VZAK 2007 je mrtev, ať žije VZAK 2008!
Hurá na akci! (27/12/2007)
Dneska hluboko v noci, kolem půl druhé, jsem dodělal do hvězdičkového efektu zdá se poslední malou úpravu. PG si jí vyžádal a
dokonce s ní pak byl i spokojený. Vypadá to, že na projektu "S" již není co kódovat. Zbývá pouze dodělat pár zvuků, ale to je už
záležitost hudebníka. Victory!
V tuto chvíli, těsně před polednem, se balím na cestu na VZAK. Budu tam nevím do kdy, ale pár dní určitě. Tedy vzhůru do Atari ráje!
To by jeden blil (26/12/2007)
Myslel jsem, že když se mi tak zadařilo s Reader Rabbit, že bych ještě zkusil hacknout Formula 1 Racing. Jenže jsem zjistil, že jednak je to pěkně debilní hra, ale hlavně vyžaduje prastarý BASIC rev. A. Do běžně dostupných modelů XL/XE se přitom standardně dávala rev. C. Docela mě to znechutilo. Má vůbec cenu se s něčím takovým zabývat? Řekl bych, že v tomto roce už rozhodně ne.
Jedna menší konverze (25/12/2007)
Když máme ty svátky a s tím související moře volného času, rozhodl jsem se, že po čase píchnu do vosího hnízda jménem VAPI. Ležely
mi tu dvě poměrně zajímavé diskety ve formátu ATX čekající na převod do ATR. Jedná se o tyto hry stažené ze serveru Atarimania:
Reader Rabbit a Formula 1 Racing. Po cca dvou hodinách hnusné a nevděčné práce se mi podařilo první z nich úspěšně převést, neboli hacknout či cracknout, jak chcete. Příští víkend jí plácnu na server.
K celé této záležitosti mám pár slov. Obskurní formát ATX byl vynalezen proto, aby bylo možno ve 100% původní formě uchovávat image
disket, tj. i s vadnými sektory, různými ochranami atd. Někteří Ataristé prostě nemají rádi hacknuté programy a chtějí mít všechno
v originální podobě. Nic proti tomu, ale já tyhle vymoženosti prostě nepodporuju. Ostatně pouze Atarimania jede v ATX, nikde jinde
na to člověk nenarazí. A kvůli těm padesáti programům, co v ATX maji, nebudu VAPI šířit i já. Zvlášť když prakticky všechno je
k sehnání i jako ATR.
Na a8.fandal.cz je možno si hry a dema stáhnout buď ve formátu ATR nebo XEX. ATR jsou image standardních disket, XEX jsou pro
změnu standardní bináry. S oběma formáty se dobře pracuje jak v emulátoru, tak i na real HW, což je pro mě hodně podstatné, protože
já všechno testuju i na skutečných strojích. Proto taky nemám pro VAPI nějak zvlášť velké pochopení. Na real HW se s tím pracuje blbě, člověk potřebuje speciální ATX loader, a ani VAPI emulátor není žádná sláva. ATX podporuje pouze autorem VAPI hacknutá verze
Atari800Win PLus beta 3. Docela ironie, že nehacknuté Atari diskety si nepustíme pod ničím jiným, než pod nějakým hackem, co?
Kromě ATX nemám rád ani formát CAS, což je image kazety. Opět to umožňuje zachovat originál kazetovou nahrávku. Ale pouze takovou, co
původně fungovala na HW neupravených kazeťácích, takže naše východoevropská Turba mají smůlu. CAS formát je jakž takž použitelný
pod emulátorem, ale na skutečném Atari něco nahrávat s pomocí APE dvacet minut, to snad v 21. století už opravdu nemá místo. Čili já
opět co můžu, to z CAS převádím na ATR nebo XEX.
Poslední používaný formát ve světě osmibitových Atari je image cartridge, označovaný tu jako ROM či CAR. Použitelné je to
zase především pro emulátory. Na real HW člověk buď musí mít něco jako geniální XEGS/RAMcart od C.P.U. (ale těch lidí je doslova
hrstka) anebo si to musí vypálit na čipy (což má taky málokdo). Naštěstí i carty se dají převádět na ATR nebo XEX a díky úsilí
mé maličkosti to již platí i pro 64 a 128 kB XEGS carty.
Zkrátka a dobře to u mě vyhrává na celé čáře ATR a XEX, všechno ostatní se budu vždycky snažit hacknout. Tak to je. Můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat.
Hezké svátky vánoční všem! (24/12/2007)
Testujeme (23/12/2007)
Dneska nebylo žádný kódování, jenom jsem ověřoval funkčnost celé té nádhery jménem "S". A zdá se, že všechno funguje tak jak má.
Dokonce jsem se dokopal k tomu, abych si to pustil na real HW a ani tady jsem neshledal žádné problémy. Ještě by to chtělo testnout
na real NTSC mašině. Asi požádám někoho z AtariAge.
Jinak ladíme detaily víkendového VZAKu. Beru s sebou "pouze" Jaga a 7800 plus mraky cartů a ovladačů. Už se moc těším! Jen přemýšlím,
jakou hru mám vytáhnout na Rastera, abych ho zase jednou po čase v něčem porazil. Ale já na něco přijdu!
A další krůček... (22/12/2007)
PG měl opět k nudnému a hvězdičkovému efektu nějaké ty připomínky a já je všechny úspěšně zapracoval. Nudný efekt má nyní trošku
větší pravděpodobnost výskytu a milé hvězdičky zrychlují. Udělal jsem dvě verze, jednu s podsvětelnými motory a druhou s
hyperpohonem. Můj favorit je hyper varianta. I podplukovník Samantha Carter by z toho určitě měla radost, kdyby to viděla.
Už to skoro je (21/12/2007)
Na základě připomínek od PG jsem upravil nudný efekt, ale hlavně jsem konečně rozběhal hvězdičkovou show. Jediná otázka je, zda jsem
to udělal tak, jak si PG představoval. Uvidíme, co nám na to řekne. Pak tu máme připomínky od prostějovských betatesterů ohledně interlaced
efektů, to budu muset s PG taky ještě probrat. Nicméně. Celkově to vypadá tak, že už jsem opravdu hodně blízko finální verzi.
Haleluja!
Upravit, dodělat, vyladit (20/12/2007)
PG se dneska na ty moje pokusy podíval, něco schválil, něco zavrhnul a něco vysvětlil. Alespoň mám na čem pracovat. Jde to ovšem
pomalu, protože jsem línej jak to prase. Uvidíme zítra. Třeba se mi bude chtít víc.
Už to animuje (19/12/2007)
PMG hvězdička je už animovaná, ale teď bych opravdu potřeboval, aby se na to PG podíval a řekl mi, jak je či není spokojený a jak
si to vlastně celé představoval. Jinak může snadno dojít k tomu, že to budu opět celé předělávat. A já prostě miluju něco pořád
dokola upravovat. Koukej se proto ozvat, pídžeji!
Už lítá (18/12/2007)
Pracuju na hvězdičkách. Jednu už jsem rozhýbal ve všech čtyřech kvadrantech, zatím ale není animovaná a nezrychluje.
Také se nepohybuje po realtime počítaných přímkách, ale po jedné z 64 předem připravených. Myslím ovšem, že to docela stačí. Uvidíme,
co na to řekne PG, až se zase někdy objeví.
Jak ale správně říká Pepax, "S" nikoho nezajímá. Naprostá bomba totiž vybuchla v US. AtariAge pustilo na trh tři nové carty (Asteroids Deluxe, b*nQ a Space Duel), všechny jak v NTSC, tak hlavně i v PALu. Navíc se dá znovu koupit Beef Drop, i když tentokrát
už bez Pokeyho. Já se snad zblázním radostí!! Už se nemůžu dočkat, až s A8 třísknu a budu programovat taky pro tuhle úžasnou
konzolku.
Musím se tady po několika protestech Pepaxovi omluvit. Samozřejmě, že nikdy neřekl, že "S" nikoho nezajímá. To byla z mé strany
taková nejapná legrace. Takže tímto vše uvádím na pravou míru. Pepax prohlásil, že na "S" všichni serou. Tak to je a nijak jinak.
Mírný pokrok v mezích zákona (17/12/2007)
Doladil jsem přechod ze hry do fáze game over a začal jsem s přípravnými pracemi na "stars" efektu. Myslím, že už vím, jak ty
létající PMG hvězdičky udělám, teď to jen naprogramovat...
Nudný efekt hotov (16/12/2007)
Další krok na cestě k vítězství je za mnou. Dneska jsem do "S" zamontoval další efekt, pracovně nazvaný "nudný". Jednak je opravdu
nudný a hlavně se zobrazuje, když se počítač nudí. To jako když hráč dlouho nesáhne na joystick nebo na klávesnici. Ještě to vše
musí schválit PG, který je sice oficiálně na dovolené, ale čas od času se na ICQ přece jenom objeví. Před chvílí tak učinil a hned
dostal mírnou dardu za ty zvuky, co mě včera tak potrápily. A máš to!
Hilfe! (15/12/2007)
Chtěl jsem dělat na těch zvucích do "S", fakt chtěl, ale nedopadlo to dobře. Protože jsem musel včera vypadnout na ty Theriony, tak
už jsem se nestačil s PG a Rasterem pořádně dohodnout co a jak. Výsledkem bylo, že jsem měl v poště nový RMT file plus nějaký popis,
který mi ale moc jasný rozhodně nebyl. Takže jsem se to snažil pochopit vyčerpávající metodou pokus omyl, až jsem nakonec dospěl k závěru,
že toto se tedy nepovedlo. Nový zvuk pro nápis LEVEL XY má jiné tempo než všechny ostatní zvuky, čili by vyžadoval samostatný
přehrávač (jestli tomu teda dobře rozumím) a navíc se mi vůbec nelíbí. Ten starší byl podle mě lepší. Jsem proto znovu v bodě nula a
navíc jsem po tom Therionu pěkně utahanej. Alespoň že to teda byl zážitek jak se patří!
Trocha kultury, pardon metalu (14/12/2007)
Dneska jsem toho moc neudělal a ani neudělám, jenom nějaké teoretické úvahy na téma hvězdičky. Se svou trochou do mlýna nicméně okamžitě přispěchal
jako vždy Raster. Cituji z ICQ: "ok, tak na to se pak rad podivam. ale programovat bych to nechtel. ;-)" a "to bude slozitejsi nez cely zbytek gamesy i s multikanalovyma sfx ;-)". Asi měl chtěl povzdbudit či co. Přidal se i PG, který poslal návrh zbývajícího
efektu do hry a podle všeho právě nyní pracuje na posledních sfx. Já se naopak chystám na cestu do Prahy. Jedu za kulturou v podání
švédských Therion. Takže se sejdeme v Roxy, OK?
Zase NTSC (13/12/2007)
Další vylepšení projektu "S". A opět se to týká NTSC. Díky Rasterově nechutně prostému nápadu volat RMT přehrávač pouze pětkrát za šest snímků a
ten šestý úplně surově vynechat nám všechny hudby hrají krásně dobře i na 60 Hz strojích. Paráda. Vlastní gameplay ale asi zůstane o těch 20%
rychlejší, to zřejmě upravovat nebudu. Však se ti Amíci z toho neposerou.
Krása nesmírná (12/12/2007)
Tyjo! Tak tomu říkám úspěšný den v životě kodéra. Předně se mi podařilo uvést "S" do stavu, že chodí korektně i pod NTSC. Bylo to všechno o tom,
že ve VBI bylo málo času na SW sprity plus přehrávání RMT. Nakonec jsem to musel vyřešit nahozením vlastních NMI vektorů, jak mě to před rokem naučil
při realizaci Mind Blastu velký mág Raster. Znovu děkuji a znovu se klaním až do Prostějova. Hallowed be the Raster!
Ale to není vše! Dále jsem rozchodil automatický přechod mezi title screen a toplistem plus při zapisování se do toplistu hraje nová speciální muzika,
kterou jsem z nedostatku místa musel šoupnout pod ROMku. Takže nakonec na to zase došlo, i když jsem se tomu dlouho bránil. Sečteno a podtrženo to
vypadá, že toplist je zcela hotov a v "todo" zbývá už pouze jeden malý efekt do hry, pár nových zvuků a ... no ano - hvězdičky, za kterými si PG
tvrdošíjně stojí.
Žádný pokrok (11/12/2007)
Dneska jsem na nic neměl pořádně čas, natož pak na "S". Ale zítra slibuju, že na to zase skočím.
...a slibuji co jsem slíbil (10/12/2007)
Už skoro nemám sílu sem psát o dalším pokračování ságy "toplist". Zase je to všechno trochu jinak. Ale tentokrát už je to poslední změna, protože
mě to opravdu nebaví. Hra "S" bude vypuštěna ve Flopu jako samostatný binár bez možnosti ukládat toplist. Tato možnost bude až u plánované "deluxe"
verze, se kterou se PG hodlá zúčastnit ABBUC Compa 2008, pokud bude vypsáno. Tím pro mě ale toplistová záležitost bohužel nekončí, protože PG pořád
povídá něco o těch hvězdičkách. Snílek!
Toplist hotov! (09/12/2007)
Úspěšně jsem dokončil další část projektu "S", tentokrát ukládání toplistu na disk. Takže jsme zase o něco blíž final verzi. Díky testování
na real HW jsem pak narazil na nečekanou bugu, ale poměrně rychle jsem jí našel a opravil, ačkoliv jsem původně opravoval něco
úplně jinýho. Ale tak to občas chodí. Sice je to většinou přesně naopak, tj. zásahem do určité části kódu přestane fungovat zcela
jiná část, ovšem tentokrát se nade mnou bohové zřejmě smilovali. Asi se na to moje trápení už nemohli dívat. Nedivím se jim.
Bléééééééé (08/12/2007)
Sorry, ale dneska nemám na Atari ani pomyšlení. Mám totiž za sebou šílenou desetihodinovou šichtu. V práci jsme natahovali úplně
novou síť, všechno šlo na cat. 6 a já jsem utahanej jako pes.
Odvolám co jsem odvolal (07/12/2007)
Mno, tak je to s tím ukládáním toplistu v "S" zase jinak. Raster mi vysvětlil, že po mém to tedy nepůjde, a pokud půjde, tak že
bude skřípat zubama až mu popraská sklovina. A to bych samozřejmě nerad. Žijící legenda české A8 scény je pro mne nedotknutelná! Proto to bude takto: speciálně pro Flop bude verze bez ukládání toplistu, zatímco "full version" bude k obchodníkům
a do hypermarketů distribuována jako boot disk a toplist se bude ukládat ne přes DOS, ale přímo sektorově. Howgh. Domluvil jsem.
Malá vítězství a velké prohry (06/12/2007)
Poslušně hlásím, že se úspěšně podařilo dokončit "animovaný" přechod mezi titulní obrazovkou a tabulkou nejlepších. Řeč je
samozřejmě o projektu "S". Hlavně jsme se ale s Rasterem a PG po docela dlouhých diskusích konečně shodli na tom, jak to uděláme
s ukládáním toplistu. Nuže, mělo by to tedy být tak, že toplist se ukládat bude, pokud bude k nalezení příslušný soubor na zařízení
D: aneb kompromis je na světě!
Horší je to ale se VZAKem neboli tradičním Výjezdním Zasedáním Atari Klubu, jehož již druhý ročník se měl po loňském úspěchu konat
opět v týdnu mezi Vánoci a Novým rokem. Moc jsem se těšil, ale vypadá to, že se z různých důvodů uskuteční (a to v nejlepším případě)
značně okleštěná rychlovka. Bohužel. Je nás dohromady sedm a nedokázali jsme se pořádně dohodnout. To je ale ostuda.
Další blogista (05/12/2007)
Fíha! PG si na AtariAge začal psát vlastní blog. Zcela určitě ho nakrklo to moje rejpání tady, ale o to líp. Podařilo se mi nechtěné! Nejenom, že
projekt "S" nestagnuje, ale PG dokonce začal vyvíjet další aktivitu. Doufám jenom, že nastoupený trend mu vydrží. Pokud byste zmiňovaný blog
chtěli shlédnout, tak šup šup na AtariAge, sekce Blogs a hledejte "Starosti 8bitového grafika".
Skřípe to (04/12/2007)
Snažím se pracovat na projektu "S", ale nějak jsem se zaseknul. Nedaří se mi odhalit zlovolnou chybu v několika vnořených cyklech,
která se projevuje opravdu zvláštně. Prostě ne a ne s tím pohnout. Kromě toho si PG pořád vymýšlí další a další fíčurky, které vůbec nebyly v plánu. Prej, aby tam lítaly hvězdičky! Jediný hvězdičky tu zatím mám já kolem hlavy z tý prokletý bugy!
PG žije! (03/12/2007)
No ano, je to tak. PG nám neumřel. Dokonce už v pátek poslal podklady pro "Hall of Fame" do našeho nejnovějšího projektu "S". Jenomže
já jsem prakticky celý víkend strávil střídavě pařením Asteroids na 7800 a koukáním na sedmou a osmou sérii Stargate, takže jsem
toho moc neudělal. Ale něco přece, čili spokojenost.
Jo a ještě mi dneska domu z US přifičela opravdová raritka, gamesa Water Ski pro 7800. Schrastil jsem jí za pouhých 20 USD, což
považuju za opravdovou ránu do černého. Mňam.
Opravdu smekám! (02/12/2007)
Laik se diví, odborník žasne. Polský kodér xxl úspěšně dokončil další přímý port gamesy z populárního gumáka ZX Spectrum na naše
oblíbená Atárka. A je to výkon rozhodně hodný obdivu. Osobně si totiž nějak nedokážu představit, jak to vlastně ten šílenec dělá!
ZX Spectrum a Atari řady XL/XE jsou, jak známo, zcela odlišné stroje. Zilog Z80, který pohání Spectra, je výrazně rychlejší než naše 6502,
jeho instrukční soubor je naprosto odlišný a k tomu je nutno přičíst zcela rozdílnou organizaci paměti a především videopaměti.
Nikdy bych si proto nemyslel, že je něco takového vůbec možné. Ale jak je vidět, tak to jde, a já mohu pouze zírat.
Když o tom tak přemýšlím, napadá mě, čeho všeho se to ještě dočkáme?!
Heaven/TQA (01/12/2007)
Osmibitoví Ataristi mají mezi sebou jednoho tak trošku zvláštního člověka. Je z Německa, jeho nick je Heaven a patří do slavné polské grupy
Taquart. Zvláštní na něm není ani tak jeho skutečné jméno Karolj Nadj, které zní jak finština nebo maďarština, jako spíš styl jeho práce, který považuji za mírně řečeno značně kontraproduktivní.
Bezesporu velmi schopný kodér Heaven se totiž čas od času na AtariAge vytasí s nějakým velmi zajímavým projektem, po určitou dobu na něm hodně
intenzivně pracuje a když už to vypadá, že tentokrát by to snad opravdu mohl dodělat, nechá toho. V minulosti takto neslavně dopadly
(mimo jiné) jeho nadějné hry 4Pac, Boinxx a nejnověji tak bezesporu skončí také Beyond Evil.
Jeden německý Atarista mi před časem řekl, že Heaven je v místní komunitě znám jako (po indiánsku řečeno) "Ten, který nikdy nic
nedodělá". Je na tom bohužel hodně pravdy. On Heaven nebyl schopen pořádně dokončit ani port 1kB hry Venus z C-64! Místo toho
rozpracovává další a další hry, slavnostně jejich beta verze umístí na web a tím to zhasne. Tak tohle opravdu nechápu...
Nesnáším kecy! (30/11/2007)
Pomalu umírající Atari komunita čítá dle mého názoru pár stovek lidí, z toho skutečně aktivní se počítají pouze na desítky. A že z nich čas od času něco vypadne, to lze v současné době považovat de facto za zázrak. Diskuzní fóra, jako například AtariAge, jsou přitom plný neuvěřitelně neplodných keců na témata jako "co by bylo opravdu skvělé udělat", "jak by se dalo vylepšit to a to" nebo
"já bych to udělal tak a tak".
Jsou dny, kdy mě tohle opravdu vytáčí. Jasně, je to typická lidská vlastnost. Ať už jde o cokoliv, málokdo tomu opravdu rozumí a
málokdo to opravdu umí, vždycky má ale kolem dostatek ředitelů zeměkoule, co sežrali moudrost celýho světa. Argumentovat s takovými
lidmi většinou nemá cenu. Oni prostě ví nejlíp co a jak. Teoreticky. A když jim dojdou argumenty, všechno kolem zkritizujou a všem
vynadaji.
Za sebe osobně můžu říct, že takovéto flame diskuse jsou pro moje nadšení stejně zničující jako druhý extrém, tj. naprostý nezájem. Proč bych já vůl na Atari něco dělal, když si mě kdejaká nula bere do huby? Atari je hobby, člověk to dělá, protože ho to baví, ale všechno má
svoje meze. Bez podpory ostatních Ataristů to prostě nejde. Takže bych prosil spíše trochu té podpory místo hromady keců...
Další kousky do sbírky (29/11/2007)
Dorazily mi domu z US tři NTSC carty pro 7800: Robotron 2048, Touchdown Football a Realsports Baseball. Sbírka se nám úspěšně
rozrůstá!!
Kde jsi, PG? (28/11/2007)
Člověče, takhle my tu gamesu letos snad nedoděláme...
Pařím... (27/11/2007)
Po zklamání nad marnou snahou ve Skyhammeru jsem si na Jagovi dal pár masakrů v Raidenovi. To je zkrátka pařba jak má být!
A vzal jsem si na to Extreme Flight Joystick. Výsledkem nemohlo být nic jiného, než nový osobní rekord! Ten má nyní hodnotu
2,076,150 (level 2-5). Jojo. Hrát Raidena s EFJ, to je jako užívat si Tempesta s rotarypadem. Prostě nááááádhera!
Zase nápad (26/11/2007)
Už je to asi definitivní. Jsem magor. Spolu s PG se pokusíme z The Unfinished Barbarian dema udělat regulérní barbaroidní gamesu pro
dva hráče. To bude panečku něco! I Raster bude určitě slintat.
Skyhammer II (25/11/2007)
Ještě jednou jsem to se Skyhammerem včera zkusil a bylo to věru naposled. V Jerichu jsem šetřil kde se dalo a do San Diabla jsem šel
s kreditem víc než deset tisíc. Všechno marný. Ty bestie se hrnou ze všech stran a prostě nejdou pozabíjet, i kdybych se rozkrájel.
Všude je to samá řízená střela a jedna vlna následuje druhou. Hrál jsem to pěkných pár hodin a jediným výsledkem je, že jsem tak
trochu nasraný. No, možná kapánek víc než trochu, alespoň ale vím, jaké hře se příště na Jagovi vyhnout pořádně velkým obloukem.
Suma sumárum: Skyhammer je pozoruhodný nápad, ale tím to taky končí. Jaguár na tak složitou 3D hru po HW stránce nemá ani náhodou a
autoři to dokonale zazdili tím, že zapomněli na hratelnost (a to jsem to jel na easy obtížnost!). Navíc borci z Rebellionu evidentně
neměli čas to zcela dokončit a vyladit, protože hra poměrně dost často crashuje (Skyhammera vydal dlouho po smrti Jaguára Songbird).
K tomu všemu je nutno přičíst tragicky nedokonalé ukládání. V lepším případě musí člověk hrát misi od začátku, v horším případě zjistí,
že nahrál úplně něco jiného, než si původně uložil. Brrrrrr. Moje soukromé hodnocení Skyhammeru je tak 40%. Maximálně.
Skyhammer (24/11/2007)
Nedá mi to, abych se nepodělil o svoje dojmy ze hry Skyhammer pro Jaguára. Na Skyhammera jsem se vrhnul před cca dvěma týdny, poté
co jsem konečně dohrál všechny tři mise v Alien vs Predator. AvP se tak zařadil k těm několika nemnohým hrám, kterými jsem na Jagovi
propařil až do konce. Pokud si dobře vzpomínám, tak další jsou Wolfenstein, Doom, Total Carnage a Trevor McFur. Strašně rád bych sice
dohrál taky Tempesta, ale nemůžu za boha živýho dostat z 96 levelu...
Tak jsem si teda říkal, že zkusím Skyhammera. Je to opravdu zajímavá hra (ačkoliv si přiznejme, že chudáček Jag chvílema pěkně
nestíhá a je rád, když se mu podaří vypotit odhadem takových 5 fps, možná i míň), nicméně zpočátku jsem docela tápal. Manuál, kterej
jsem nakonec musel potupně vytáhnout, mi sice hodně pomohl, ale na některé věci jsem musel přijít sám. Například na to, že rozhodně
není dobré ukládat si rozehranou misi někde uprostřed, protože po případném nahrání musí člověk začínat zase odznovu.
Ale abych nechodil dlouho kolem horké kaše. Minulý víkend jsem tuším na čtvrtý nebo pátý pokus, kdy jsem musel pustit hru úplně
od začátku, nakonec přece jenom dokázal obsadit celé první město. Jericho mi dalo pořádně zabrat, bylo v tom hodně sejvů a ke konci
jsem už prakticky pouze v jednom kuse odpaloval smart bomby, protože jinak se to hrát nedalo.
No a pak prásk, poslali mě vyčistit San Diablo. A hned jsem dostal tři mise najednou, z toho jedna byla uchránit jeden ze sektorů
před masivním útokem ze dvou stran. Hmmm. Docela nehratelné, řekl bych. Na kontě mám jenom něco přes 200 kreditů a
San Diablo se navíc nedá přeletět celý. Je rozdělený na několik větších částí a jediné spojení je zone transfer. A ten samozřejmě není
vůbec zadarmo. Zkrátka mám pocit, že v téhle hře jsem skončil. Jediná možnost je totiž začít to hrát znova celý od začátku. Aúúúúúúú...
A začínáme! (23/11/2007)
Tak tohle je teda věc. Dneska úplně srším nápadama (už jsem měl dva) a jeden z nich je začít psát Atari blog.
Osmibitových Ataristů je sice v Čechách a na Slovensku pět a půl, ale co. Atari je už pár let moje největší hobby,
tak proč se kromě starostí s archivem nepustit i do blogování?
Blogovat hodlám čas od času a hlavní téma by mělo být přirozeně Atari. Chtěl bych tu psát o tom, co zrovna dělám,
co bych rád dělal (a taky nedělal), o tom co mě štve a tak. Uvidíme, jestli vydržím, ale zatím mi to připadá jako
docela dobrý nápad.
Dneska je to tak, že bych se třeba i vrhnul na tabulku nejlepších ve své nejnovější hře, ale objektivní příčiny mi
v tom brání. Tak tady místo toho bloguju nebo alespoň dělám něco na ten způsob. Ale zpátky k objektivním příčinám.
Ty se ukrývají ve zkratce PG. Tento člověk, geniální to Atari grafik a hudebník, je totiž ten časově nejvytíženější Atarista,
kterého jsem kdy poznal. Ten snad pracuje, i když spí. Čili to, co by se dalo při práci na mé nové hře stihnout za jedno
odpoledne, to my řešíme týden. V lepším případě. Ach jo. Ale nikdo jinej, kdo by mi tu grafiku a hudbu udělal, tu prostě není,
takže musím trpělivě čekat. No ale do Atariády 2008 a do vydání dalšího čísla Flopu to určitě zvládneme. Viď, PG?
Jo, k té připravované gamese. Je to zase, jak je u mě běžné, poměrně jednoduchá hra. Nic akčního, taková logická srandička.
Už je to zcela hratelný, zbývá doladit zvuky, tabulku nejlepších a možná pár drobností. Zatím to ale hlavně vypadá, že se
vejdu jenom do základní paměti a nebudu muset lézt pod OS. To bych nerad, to mě nebaví. Mě vůbec baví, když je hra rychle hotová
a pryč od toho. Raster by mohl vyprávět. Jenže spolupracovníci pořád člověka tlačí do toho, aby dodělal tohleto a támhleto. A
já jsem přitom kodér průměrný a navíc ještě hodně netrpělivý, a to je pak někdy boj. Jakmile mě totiž opustí nadšení, je zle. Ale
tenhle projekt dokončím. Tomu už věřím. Teda pokud si PG do Vánoc najde nějaký ten čas. Haha.
Na závěr jedna čerstvá věc. Polský kodér xxl pustil do světa video s portem Jet Set Willyho ze ZX Spectra na Atari. Ten člověk je
totální maniak. Portovat hry z gumáka na Atari? Neuvěřitelné. Každý port je sice B/W, ale když se tomu správně pomůže, vznikají
krásné věci. Viz Jetboy alias Jatpac. Před xxl klobouk dolů!
| 2019
| 2018
| 2016
| 2015
| 2014
| 2013
| 2012
| 2011
| 2010
| 2009
| 2008
| 2007
|
|